Spørgsmål og svar
Vi har samlet nogle af de spørgsmål, vi oftest får – og selvfølgelig svarene til alle spørgsmålene. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os på 70 20 40 04, eller udfylde kontaktformularen på vores Kontakt-side.
Oftest stillede spørgsmål om adgangskontrol
Adgangskontrol er en måde at styre medarbejdernes adgang til forskellige områder og rum i virksomheden, og ikke mindst hvornår disse personer skal have adgang.
Et elektronisk adgangskontrolsystem går under betegnelsen ADK.
Adgangskontrol er vigtigt for at kunne håndtere, hvem der må have adgang til bestemte områder, og hvornår de skal have adgang. Adgangskontrol kan også stilles som et forsikringskrav for virksomheder.
Der findes flere forskellige typer af adgangskontrolsystemer. Adgangen kan blandt andet gives via en brik eller kort, app, kode m.v.
Prisen for et adgangskontrolsystem varierer alt efter typen af adgangskontrol, antallet af brugere, samt hvor mange døre adgangskontrollen skal sættes op på. Prisen vil også variere efter, om løsningen skal kobles sammen med andre sikringsforanstaltninger som et alarmsystem eller videoovervågning.
Oftest stillede spørgsmål om tyverialarmer og alarmsystemer
Det afhænger af dine behov og ønsker til dit alarmsystem. Hvis du eksempelvis ønsker en trådløs løsning eller en løsning med videoovervågning, kan det påvirke dit valg. Vi anbefaler altid, at du taler med os om dine behov, inden du vælger et alarmsystem.
Prisen på et alarmsystem afhænger af forskellige faktorer, såsom antallet af sensorer, kontrolenheder, og andre funktioner. Priserne kan variere fra nogle få tusinde kroner til adskillige ti-tusinder kroner. Vi anbefaler, at du kontakter os for at få en pris på et alarmsystem til dit hjem eller virksomhed.
Det er muligt at installere et alarmsystem selv, men det anbefales normalt at få en professionel til at gøre det. Dette skyldes, at installationen kræver ekspertise og specielle færdigheder, og en professionel kan sikre, at systemet er installeret korrekt og fungerer optimalt. Vælger du os til at installere dit alarmsystem, sørger vi også for, at du bliver forbundet til kontrolcentralen, så der automatisk sendes en vagt ud, hvis alarmen går.
For at vedligeholde og teste sit alarmsystem, er det vigtigt at følge producentens instruktioner. Dette kan omfatte regelmæssig test af systemet, udskiftning af batterier og overvågning af sensorer for eventuelle problemer. Har du en serviceaftale med os, skal du ikke bekymre dig om vedligehold og service – det klarer vi for dig.
En trådløs tyverialarm fungerer ved at sende signaler fra sensorerne til en kontrolenhed uden behov for ledninger. Fordelen ved en trådløs alarm er, at den er nemmere at installere og kan nemt udvides eller flyttes. Ulempen er dog, at der kan være interferens med signalerne, og at batterierne i sensorerne skal udskiftes regelmæssigt.
Oftest stillede spørgsmål om videoovervågning
Ja, hvis der er opsat videoovervågning over et område, som der er almindelig adgang til, skal der ifølge tv-overvågningsloven skiltes med, at der er videoovervågning.
Som privatperson er det kun lovligt at opsætte overvågningskameraer på din egen grund. Det er ikke lovligt at overvåge offentlige veje fra dine overvågningskameraer. Nogle erhvervsdrivende må gerne opsætte videoovervågning på områder med almindelig adgang. Vi sørger for at din videoovervågning overholder alle gældende love og regler, uanset om du er privatperson eller erhvervsdrivende.
Det er tilladt at have videoovervågning på arbejdspladsen, hvis der er et legitimt formål med overvågningen. Det kan eksempelvis være for at forebygge tyveri. Medarbejderne skal informeres om årsagen til videoovervågningen. Der må ikke være lyd på optagelserne.
Optagelser fra videoovervågning skal slettes senest efter 30 dage, med mindre optagelsen er nødvendig for at afgøre en konflikt på arbejdspladsen, eller det skal bruges som bevis i en retssag.